17. april.
1999
"...Temne sile želijo, da
bi
bil
sedanji
papež
čimprej
odstavljen,
in
že
tudi
pripravljajo,
da
bi
na
sveti
sedež
prišel
antikrist..."Več
o
tem
17. april.
1999
...",
da
kot
papeževi
molitveni
stražarji
goreče
molimo
in
ga
z
zvestobo
podpiramo.
Naša
moč
pa
je
v
"Sinovem
in
njenem
Srcu"...
Več
o
tem
20, 27.
marec.
in
3.
10.
17
april 1999 ...Mati
Marija
je
med
vsemi
temi
videnji
jokala,
posebej
še
tedaj,
ko
je
govorila
o
pritiskih
na
papeža
Janeza
Pavla
II. Več
o
tem
Bistvo
posvetitve
je
v
skladu
s
posvetitveno
molitvijo
zavestna
in
popolna
odpoved
grehu,
zapeljivosti
zla
in
hudemu
duhu
ter
nepreklicna
podaritev
Marijinemu
Srcu
in
po
njem
Jezusovemu
Srcu,
kot
odgovor
na
njuno
ljubezen.
S
to
posvetitvijo
se
zavestno
obnovi
in
poglobi
krstna
posvetitev
Bogu... Več
o
tem
»Obljubljam,
da
se
človek,
ki
bo
častil
to
podobo,
ne
bo
pogubil.
Obljubljam
mu
že
tu
na
zemlji
zmago
nad
sovražniki,
zlasti
pa
ob
smrtni
uri.
Sam
ga
bom
branil
kakor
svojo
čast«
(48). Iz
Dnevnika
svete
sestre
Favstine
Kowalske.
Naročite
ga
lahko
Tukaj.
Stigme Večkrat
se sliši to
ali ono o stigmah.
Kaj so pravzaprav
stigme
Cerkev
na
Kureščku(simbolična
slika)
1.
Beseda
“stigma”
je
iz
grščine
in
pomeni
znamenje,
ki
so
ga
v
antiki
vtisnili
na
čelo
ali
roko.
Že
sveti
Pavel
je
zapisal,
da
nosi
“Jezusova
znamenja
(stigmata)
v
svojem
telesu”
(Gal
6,17).
Vendar
razlagalci
tega
mesta
večinoma
ne
razlagajo
v
smislu
ran,
ki
jim
rečemo
stigme.
Verjetno
gre
za
brazgotine
ran,
ki
jih
je
Pavel
prejel
kot
Kristusov
apostol
v
apostolski
službi(Prim.
2
Kor
6,4s;
11,23-25.)
Vse
to
je
bilo
znamenje,
da
je
Kristusov
služabnik
in
njegova
last
ter
pod
njegovim
posebnim
varstvom.(Prim.
J.
Schmid,
Stigma,
v:
LThK
29,1080.)
“»Stigme«
označujejo
reprodukcijo,
obnovitev
Kristusovega
trpljenja,
kakor
ga
pripoveduje
evangelij
(pet
ran,
sledi
bičanja,
trnjeve
krone…)
na
človekovem
telesu.”(V.
Truhlar,
Leksikon
duhovnosti,
Celje
1974,
591)
Poznamo
zunanje
ali
vidne
in notranje
ali
nevidne
stigme.
Zunanje
so
stigme
v
pravem
pomenu
besede,
Zunanje
je
imel
sv.
Frančišek
Asiški.
Te
rane
ali
brazgotine
so
podobne
ranam,
ki
jih
je
prejel
Kristus
med
svojim
trpljenjem,
zlasti
med
križanjem.
Nastanejo
v
človekovem
telesu
spontano,
zlasti
na
obeh
dlaneh
in
stopalih
in
na
strani,
včasih
tudi
na
glavi
(trnjeva
krona),
ramenih
(nošenje
križa)
in
na
hrbtu
(sledi
bičanja).
Stigme
lahko
dobijo
obliko
izrastkov.
Stigmatizirana
oseba
občuti
na
mestih
stigem
hude
bolečine,
in
sicer
tudi
takrat,
ko
rane
ne
krvavijo,
ko
so
le
brazgotine.
Te
bolečine
nujno
spadajo
k
vidnim
stigmam
in
so
pri
pristnih
stigmah
udeleženost
pri
Kristusovem
trpljenju.
Prejemnika
upodabljajo
po
križanem
Kristusu.
Notranje
pa
le
v
nepravem
pomenu.
Pri
notranjih
ali
stigmah
v
nepravem
pomenu
besede
občuti
človek
na
mestih,
kjer
so
običajno
stigme,
le
posebne
bolečine.
Takšne
stigme
je
imela
sveta
Katarina
Sienska.
3.
Značilno
je,
da
so
stigme
praviloma
na
sredi
dlani.
Po
strokovni
presoji
je
moral
Kristus
imeti
rane
v
zapestju
obeh
rok,
kajti
žeblja
sta
bila
zabita
v
les
križa
skozi
zapestje.
Stigme
torej
ne
ustrezajo
točno
Kristusovim
ranam.
Za
pristnost
stigem
ni
potrebno,
da
so
natančno
na
tistih
delih
telesa,
na
katerih
jih
je
imel
Kristus.
Kdaj
so stigme
pristne
in kako
se razlikujejo
od nepristnih
1. Ko se človek sreča z
nenavadnimi pojavi, h kakršnim spadajo tudi stigme, se vpraša, ali gre morda za
prevaro ali samoprevaro, za naravni psihogeni pojav ali za mimonaravni pojav,
čudež.
Redko
se zgodi,
da bi
hotel
kak
človek
zavestno
z umišljenimi
stigmami
varati
ljudi.
Vendar
so bili
v zgodovini
tudi
takšni
primeri.
Bolj
številne
so samoprevare,
zlasti
pri
histeričnih
in
živčno
prizadetih
ljudeh.
V
takem
človeku
se
prepletata
zavestno
in
podzavestno
dogajanje.
Ali
gre
za stigme
kot
rane
in kakšne
so te
rane,
preišče
zdravnik.
Ne
more
pa
zdravnik
kot
zdravnik
presoditi,
ali
gre
za
posledico
Božjega
posega.
To
je
stvar
teologov
in
škofa.
Znanstveniki
posameznih
področij
raziskujejo,
kaj
more
storiti
narava.
Zato
lahko
izjavijo,
česa
narava
ne
zmore,
kaj
ni
mogoče
naravno
razložiti.
Dejstvo
stigem
pri
nekaterih
ljudeh
je tako
zgodovinsko
izpričano,
da tudi
neverni
resni
znanstveniki
pojava
ne zanikajo,
le razlagajo
ga kot
zgolj
naravni
pojav.
2.
Pristne
stigme
se razlikujejo
od navadnih
ran
in nepristnih
stigem
po tem,
da
nastanejo
nenadoma,
da
so
redno
globoke
rane
simetrične
oblike,
da
jih
ni
mogoče
samovoljno
proizvesti,
kjer
bi
kdo
hotel
in
kadar
bi
hotel,
da
so
trajne,
se
ne
gnojijo
in
ne
vnamejo,
da
so
večkrat
dolgo
odprte,
da
občasno
krvavijo,
včasih
prav
močno,
in
da
jih
tudi
z
zdravniškimi
in
drugimi
posegi
ni
mogoče
odpraviti. (Prim.
O.
Schmucki,
Stigmatisation,
v:
LThK
29,
1081.)
Pristne
stigme
se bistveno
razlikujejo
od navadnih
ran,
kakor
poudarja
R. Garrigou-Lagrange.(R.
Garrigou–Lagrange,
Les
trois
ages
II,
778.)
3.
Pri
presojanju
pristnosti
se je
treba
ravnati
po pravilih
za razločevanje
duhov.
Glavni
kriterij
je v
tem,
ali
nastajajo
stigme
v
pristnem
zamaknjenju
ali
nasprotno
v
nekakšnem
transu
z
morebitno
razcepljenostjo
zavesti.
Cerkev
je v
presoji,
ali
gre
za pristne
stigme,
zelo
previdna.
Ko je
šlo
za razglasitev
heroičnih
kreposti
stigmatiziranke
svete
Geme
Galgani,
se je
vodstvo
Cerkve
v odloku
z dne
29.
novembra
1931
omejilo
od izjave
glede
pristnosti
pojavov,
kot
so videnja
in stigme:
“Ta
odlok
pa –
kakor
tudi
drugikrat
– ne
izreka
nobene
sodbe
o nadnaravnih
karizmah
Božje
služabnice”.(AAS
24 (1932)
57.
Tu je
treba
pripomniti,
da apostolski
sedež
običajno
teh
pojavov
ne presoja,
ampak
to prepušča
krajevnemu
škofu.
Gre
za dve
različni
stvari:
osebna
svetost
Geme
Galgani
in njeni
karizmatični
darovi.)
4.
Za pravilno
presojanje
stigem
je potrebno
poznavanje
psihopatologije,
parapsihologije
in mistične
teologije.
Včasih
ji
spremljajo
parapsihološki,
lahko
tudi
psihopatski
pojavi.
Treba
je
gledati
na
prejemnika,
na
njegovo
psihično
zdravje,
ponižnost,
pokorščino,
ljubezen,
na
verski
pomen
pojava,
ki
hoče
človeka
upodobiti
po
Križanem,
na
različne
okoliščine
in
sadove,
ki
jih
stigme
prinašajo
prejemniku
in
drugim.
Dobro
znamenje
pristnosti
je prejemnikovo
iskreno
prizadevanje
za svetost
brez
hlastanja
za izrednostmi.
Zlasti
je
pomembno,
ali
so
stigme
povezane
z
zelo
bolečim
in
hkrati
blaženim
duhovnim
ranjenjem
srca.
V
prvo
vrsto
spadajo
pojavi,
ki
jih
naravne
sile
ne
morejo
povzročiti.
Tak
primer
nadnaravnega
čudeža
je
oživitev
mrtvega
človeka.
mimonaravne.
V
drugo
vrsto
spadajo
tisti
pojavi,
ki
jih
narava
more
povzročiti,
a
ne
na
tak
način,
npr.
ne
v
trenutku.
Primer
mimonaravnega
čudeža
je
nenadna
zacelitev
organske
poškodbe.
Prave
stigme
spadajo
po
gledanju
klasične
teologije
k
mimonaravnim
pojavom,
čudežnim
glede
načina,
kako
se
pojavijo.
Kako
nastanejo
pristne
stigme?
Ali
bi lahko
nastale
na naraven
način
med
globokim
doživljanjem
Kristusovega
trpljenja?
1.
Nekateri
teologi
govorijo
o pristnih
stigmah
kot
o karizmatičnih
stigmah.
Razlika
med
bolezenskimi
(in
drugimi
naravnimi)
ter
karizmatičnimi
stigmami
je predvsem
v vzroku
nastanka
in v
odnosu
do skrivnosti
odrešenja.
Upoštevati
pa je
treba
tudi
vse
tiste
že naglašene
značilnosti,
ki karizmatične
stigme
razlikujejo
od navadnih
ran.
Pravi
stigmatiki
so globoko
povezani
s Kristusovimi
telesnimi
in duševnimi
bolečinami.
Prejem
Kristusovih
ran
je posebna
oblika
karizmatične
milosti,
poseben
Božji
dar,
na višji
stopnji
svetosti
in ljubezni
do Križanega.
Tega
ni bilo
pri
psihičnih
bolnikih,
pri
katerih
so s
hipnotiziranjem
dosegli
krvavenje.
Zgodovinski
primeri
kažejo,
da so
prejemniki
dobili
stigme
med
zamaknjenjem,
večkrat
med
videnjem
trpečega
Gospoda.
Zamaknjenja
in različno
trpljenje,
telesno
in duševno,
se večkrat
pojavljajo
že pred
nastankom
stigem.
Stigme
nastopajo
večinoma
pri
osebah,
ki imajo
videnja,
parapsihološke
sposobnosti,
se ne
hranijo
in malo
spijo.
2.
Že sveti
Frančišek
Saleški
si je
v Razpravi
o Božji
ljubezni
zastavljavljal
vprašanje,
ali
bi izrazita
nadnaravna
ljubezen
do križanega
Kristusa
lahko
povzročila
rane,
kakršne
je imel
sveti
Frančišek
Asiški.
Pravi,
da tega
ne bi
mogla.
Ljubezen
je svetemu
Frančišku
vtisnila
v dušo
le notranje
rane.
Zunanje
rane
je s
posebnimi
sijajnimi
prameni
svetniku
vtisnil
goreči
seraf.
Tako
Kristus
sam
po svetlih
pramenih
vtisne
na določene
dele
telesa
rane,
katerih
smisel
je,
da prejemnika
upodobijo
po Kristusovem
trpljenju.
Dane
so mu
kot
znamenje
in spomin
tega
trpljenja
(I,6,15).
Čeprav
so nekateri
imeli
tudi
zamaknjenja,
niso
prejeli
stigem.
Tudi
tako
velika
mistika,
kakršna
sta
bila
sveti
Janez
od Križa
in sveta
Terezija
Avilska,
nista
dobila
stigem,
čeprav
sta
imela
najvišjo
stopnjo
kontemplacije
z zamaknjenji
in različnimi
videnji.
3.
Večina
stigmatizirancev
je prejela
stigme
brez
vsake
avtosugestije
ali
sugestije
od zunaj,
ne da
bi jih
pričakovali
ali
si jih
želeli.
Imamo
primere
stigem,
ki so
nastale
brez
živega
predstavljanja
Kristusovega
trpljenja.
Številni
stigmatiziranci
so celo
prosili
Kristusa,
da bi
jim
odvzel
vidne
rane,
a večinoma
niso
bili
uslišani.
Stigme
niso
naravna
posledica
živega
predstavljanja
in doživljanja
Kristusovega
trpljenja
ter
goreče
želje
po prejemu
njegovih
ran.
Gotovo
je,
da vse
to samo
zase
ne zadostuje
za nastanek
stigem.
Kristus
podeli
stigme,
komur
hoče,
kadar
hoče
in kakor
hoče.
To je
izredna
milost,
ki ne
spada
k redni
poti
svetosti.
Tudi
niso
vsi
stigmatiziranci
pred
nastankom
stigem
občutili
na mestu
stigem
posebnih
bolečin
niti
niso
razmišljali
o stigmah.
Rane
so prejeli
od zunaj.
V videnju
so gledali
svetle
pramene,
ki so
se spuščali
na mesta
nastalih
ran,
in so
ponazarjali
Božje
delovanje,
s pomočjo
katerega
so rane
nastale.
Tako
razlaga
nastanek
stigem
teolog
Garrigou-Lagrange.(R.
Garrigou–Lagrange,
Les
trois
ages
II,
784.)
4.
Prvi
zanesljivi
primer
pristnih
stigem
in prvi
svetnik
s stigmami
je sveti
Frančišek
Asiški,
ki je
dobil
stigme
v svojem
dvainštiridesetem
letu,
dve
leti
pred
smrtjo,
14.
septembra
1224,
ko je
na gori
Alverni
v zamaknjenju
gledal
križanega
serafa,
v katerem
je spoznal
Kristusa.
Dobil
je
rane
na
rokah,
na
nogah
in
na
strani.
Te
boleče
rane
so
občasno
krvavele.
Spretno
jih
je
skrival
pred
javnostjo;
zanje
so
vedeli
le
najožji
sobratje.
Cerkev
je večkrat
izjavila,
da so
bile
njegove
rane
pristne
in mimonaravnega
značaja.
V
zgodovini
naštevajo
od 100
do 350
primerov
stigem,
med
njimi
pri
okrog
50 moških.
80 prejemnikov
stigem
je bilo
kanoniziranih,
seveda
ne zaradi
stigem,
ampak
zaradi
svetosti.
Vendar
to dejstvo
kaže
na povezanost
stigem
s svetostjo.(Prim.
O. Schmucki,
Stigmatisation,1082.)
Ali
ne bi
mogli
nastanek
stigem
naravno
razložiti
1.
Mnogi
to poskušajo.
Tej
razlagi
rečejo
medicinsko-verskopsihološka
razlaga.
Ker
je treba
razne
nenavadne
pojave,
dokler
je to
po pameti
mogoče,
naravno
razlagati,
je to
v redu.
Ni
pa možno
vseh
pojavov
stigem
naravno
razložiti.
Gotovo
ne pri
svetemu
Frančišku
Asiškem
in več
drugih
svetnikih.
Klinično
so
dokazovali,
da
morejo
nekakšne
stigme
nastati
tudi
po
sugestiji
drugega,
npr.
zdravnika,
s
pomočjo
hipnotiziranja,
prav
tako
po
avtosugestiji
samega
prejemnika.
Vendar
se te
krvavitve
in hipnotično-histerične
rane
bistveno
razlikujejo
od pristnih
stigem.
2.
Po medicinsko-verskopsihološki
razlagi
stigme
obravnavajo
kakor
podobne
klinične
pojave,
ki seveda
niso
prave
stigme.
Po
tej
razlagi
naj
bi šlo
pri
stigmah
za posebne
kožne
in podkožne
krvavitve
duševnega
izvora
iz nepoškodovanih
žil
in žilic
na podlagi
splošne
nevrovegetativne
dispozicije.
Ljudje
z
nevropatično
konstitucijo
(nevropatija
=
bolezen
perifernega
živčevja),
s
histeriji
podobnim
kompleksom,
s
povečano
dovzetnostjo
za
sugestijo
in
s
povečano
prepustnostjo
kože,
z
živo
domišljijo
in
čustvi,
z
močnim
doživljanjem
Kristusovega
trpljenja,
prenesejo
predstave
o
Križanem
in
njegovih
ranah
na
svoje
telo.
Pri
razlagi,
kako
se
to
dogaja,
so
mnenja
zelo
različna.(Prim.
O
Schmucki,
Stigmatisation,
1081)
Tudi
če bi
zdravniška
znanost
kdaj
dokazala,
da zanjo
po zunanjem
videzu
ni razlike
med
bolezenskimi
stigmami
in stigmami,
ki jih
ima
Cerkev
za pristne,
velja:Pristne
stigme
morajo
imeti
vsaj
ti dve
značilnosti:
Božji
izvor
in upodobitev
po Kristusovem
trpljenju.
Katere
stigme
so nepristne
1.
Krvavitve
in zgolj
površinske
manjše
rane,
ki so
nekoliko
podobne
stigmam,
lahko
nastanejo
pri
histeričnih
bolnikih,
pa
tudi
pri
zelo
občutljivih
in
strastno
zavzetih
osebah.
Posebno
vlogo
pri
tem
imajo
lahko
naravne
dispozicije
ali
posebne
vaje,
s
pomočjo
katerih
dobi
človek
moč,
da
vpliva
na
vegetativni
živčni
sistem.
Tak
človek
more
s
pomočjo
volje
tako
obvladati
vazomotorične
in
žlezne
živce,
da
morejo
ti
na
katerem
koli
mestu
povzročiti
hoteno
krvavitev
skozi
kožo
in
sluznico
in
jo
zopet
zadržati.
Tako
morejo
nastati
krvavi
pot,
krvave
solze
in
stigme.
Nekateri
mislijo,
da bi
stigme
v posebnih
primerih
mogel
povzročiti
hudobni
duh.
2.
V posebnih
psihopatoloških
primerih
so pri
nekaterih
pacientih
opazili
nastajanje
stigmam
podobnih
ran.
Večinoma
gre
za histerične
primere,
ki ne
nastopajo
le pri
ženskah
(čeprav
pri
njih
v večjem
številu),
ampak
tudi
pri
moških.
Vendar
te rane
niso
nikoli
enake
stigmam
svetega
Frančiška
ali
nekaterih
drugih
velikih
mistikov.
Na nastanek
lažnih
stigem
lahko
vpliva
tudi
zgled
svetega
Frančiška,
želja,
da bi
mu postali
podobni,
ali
da bi
postali
podobni
Kristusu.
Gre
za “kompleks
križanja”,
za nekakšno
pobožno
obsedenost.
Pri
zelo
občutljivih
osebah
tisto,
kar
na znotraj
zelo
močno
doživljajo,
odmeva
tudi
v telesu.
3.
Globoko
religiozne
osebe,
ki zelo
veliko
trpijo,
se lahko
identificirajo
s Kristusovim
trpljenjem.
To vpliva,
da dobijo
tudi
stigmam
podobne
rane,
zlasti
če gre
za psihonevrotične
osebe.
Lažne
stigme,
ki jih
imajo
histerične
osebe,
so različno
velike,
z ozirom
na dovzetnost
bolnika.
Značilno
je,
da v
večini
primerov
pride
le do
globlje
pordečitve
kože
ali
do tvorb,
ki so
podobne
krvnemu
mehurju.
Raziskave
kažejo,
da pred
lažnimi
stigmami
večinoma
nastopajo
živčne
motnje.
Mnoge
ženske
z lažnimi
stigmami
so bile
sicer
globoko
religiozne,
a hkrati
histerične.
Pri
histeričnih
osebah
določene
podobe
v duševnosti
pacientov
povzročajo
funkcionalne
motnje
in morejo
voditi
do bolezenskih
sprememb,
kar
se na
zunaj
javlja
v obliki
krvavitve.
V
takih
primerih
gre
večinoma
za lažne
mistike,
za ljudi,
ki iščejo
“mističnih”
doživetij,
v resnici
pa so
le histeriki
in nevrotiki.
4.
Fizične
stigmatizacije
je treba
presojati
v povezavi
z duševnostjo
človeka
in z
duhovnimi
sadovi.
Pogosto
je pravilna
presoja
možna
šele
po smrti.
Učeni
kardinal
Lambertini,
poznejši
papež
Benedikt
XIV.,
v svojem
delu
o beatifikaciji
in kanonizaciji,
pravi,
da
more
domišljija
povzročiti
ekstaze,
krvavi
pot
in krvavo
solzenje,
morda
tudi
stigme.
Ne more
pa povzročiti
takih
stigem,
kakršne
je prejel
sveti.
Frančišek.(
Prim.
O. Schmucki,
Stigmatisation,
1081s.;
A. Ušeničnik,
O stigmatizaciji,
v: IS
IV,
1940,
290–303;
Z. Aradi,
Wunder,
Visionen
und
Magie,
Salzburg
1959,
130–148;
V. Truhlar,
Stigme,
v: Leksikon
duhovnosti,
591.
Poulain
(Des
grâces,
182s)
navaja,
da dr.
Imbert
v svoji
knjigi
La stigmatisation
obravnava
321
primerov
stigem,
med
katerimi
je 41
moških,
62 svetnikov
in blaženih
obeh
spolov;
29 stigmatiziranih
je iz
19.
stoletja;
v več
primerih
gre
za lažne
stigme,
s pomočjo
katerih
so se
hoteli
nekateri
ljudje
uveljaviti
z lažno
svetostjo.
[tetje
je odvisno
od merila,
po katerem
presojamo
pristne
stigme.)
Objavljeno
na praznik Marijinega brezmadežnega spočetja, 8. decembra 2008,
ob 150 obletnici Marijinih prikazovanj v Lurdu. Copyright
(C) Kurescek.net Ljubljana, Slovenija, 2003-2011. Vse pravice pridržane. kurescek@gmail.com